تعداد بازدید: 1

 

رژيم درمانی کامپيوتری، آری يا نه؟- روزنامه شرق

   
 

 

 

 

دکتر رضا آمری نيا: با پيشرفت تكنولوژى ابزارهاى بسيار زيادى در خدمت انسان قرار گرفته كه اين ابزارها به انسان كمك مى كند به نتايجى كه شايد زمانى براى حصول آن روزها و ساعت ها وقت صرف مى شد در حدود چند ثانيه دست يابد.
به طور مثال شما در همين دهه گذشته اگر نياز به يك عكس پرسنلى داشتيد بايستى چند روز صبر مى كرديد تا پروسه عكسبردارى، رتوش عكس، تهيه مواد چاپ عكس و... انجام گرفته و عكس مورد نظر خود را دريافت مى كرديد اما امروزه با دسترسى به دوربين هاى ديجيتالى با قابليت اتصال به كامپيوتر و در اختيار داشتن نرم افزارهاى قدرتمندى مثل فتوشاپ در عرض چند دقيقه عكسى با كيفيت بسيار بالاتر در اختيار شما است.
در كنار پيشرفت تكنولوژى نرم افزارى، برنامه هاى مربوط به رژيم درمانى نيز به چشم مى  خورد كه لازم است نقدى در مورد آن صورت گيرد. اولين سئوال در مورد اين نرم افزارها اين است كه آيا اين برنامه هاى كامپيوترى توانايى تجزيه و تحليل موجود پيچيده اى مثل انسان با ميليون ها عادات مختلف زندگى اجتماعى، همچنين سطوح متفاوت فرهنگى و معيشتى كه دائماً هم در حال تغيير است را دارد يا نه؟ و آيا اينكه درمان چاقى صرفاً با محاسبه كالرى مصرفى، درمان شده و به عوامل ديگر بستگى ندارد؟
اساس كار اين نرم افزارها بر پايه ميزان اضافه وزن و كسر مقدارى از كالرى دريافتى روزانه است. حال سئوال اين است كه آيا عادات غذايى يك كودك چاق با حدود ۱۰ كيلوگرم اضافه وزن با يك فرد ميانسال با همان ميزان اضافه وزن يكسان است؟ آيا اين نرم افزار متوجه اين موضوع هست كه يك كودك ده ساله بايد در رژيم غذايى اش بستنى و پفك و چيپس و ساندويچ داشته باشد.
و در صورت منع از خوردن اين مواد غذايى كودكانه، رژيم درمانى به شكست مى انجامد؟ و اينكه آيا ميزان نياز بدن به ۵ گروه مواد غذايى (پروتئين ها، كربوهيدرات ها، چربى ها، ويتامين  ها و املاح) در سنين مختلف، يكسان است؟ پاسخ همه سئوالات فوق در اين نكته مهم نهفته است كه كاهش وزن صرفاً در كاهش خوردن محقق نمى شود بلكه بيمار چاق بايستى در خصوص تغيير رفتارهاى غلط غذايى، ميزان فعاليت لازم، مصرف برخى از داروهاى مورد نياز و... توسط پزشك مربوطه آموزش داده شود تا درمانى كه صورت مى گيرد كاملاً بدون عوارض باشد.
امروزه مراكز متعددى هستند كه تبليغات وسيعى در زمينه رژيم درمانى با كامپيوتر انجام مى دهند و با وارد كردن وزن، قد و چند مولفه ديگر در عرض چند ثانيه پرينتى از رژيم غذايى در اختيار بيمار قرار مى دهند ولى با توجه به دلايلى كه عرض شد رژيم غذايى بايستى توسط پزشك مربوطه به دقت و با خودكار نوشته شود چرا كه همگى مشخصات فرد چاق بايستى مدنظر پزشك قرار گرفته و براساس آنها تجزيه و تحليل انجام گرفته و درمان كامل شود.
حال اين مشخصات چيست؟ سطح درآمد، عادات غذايى، ميزان فعاليت، شاغل يا بيكار بودن، سطح فرهنگ خانوادگى و اجتماعى، اينكه آيا فرد بيمار است يا سالم؟ آيا دارو مصرف مى كند يا نه؟ آيا داروهاى مصرفى بر روى كاهش وزن تاثير دارد يا نه، فرد مجرد است يا متاهل؟ آيا شبكارى در شغل فرد اختيارى است يا اجبارى؟ و هزاران نكته ديگر كه مطمئناً يك نرم افزار با هوش مصنوعى توانايى تجزيه و تحليل آن را ندارد چرا كه اين مشخصات دائماً در حال تغيير هستند. بالاخره اينكه يك پزشك پايبند به سوگندنامه بقراط در نوع درمانى كه تجويز مى كند بايستى در درجه اول به فكر سلامت جسمى و روانى بيمارش باشد و اين در صورتى ميسر خواهد بود كه بر روى بيمارش وقت كافى گذاشته و با تفكر كاملاً علمى و همه جانبه براى درمانش اقدام كند.نهايتاً با پيشرفت هاى جديد در زمينه درمان چاقى جاى اين سئوال پيش مى آيد كه اگر اين روش ها مثبت هستند چطور روزبه روز به آمار مبتلايان به چاقى افزوده مى شود. و واقعاً اگر اين روش ها مفيدند پس چرا متخصصان علوم تغذيه بارها و بارها داد سخن سر مى دهند كه مهمترين عامل كاهش وزن در اين دوره تغيير شيوه زندگى كه همانا دورى از عادت بد غذايى، پيروى از رژيم غذايى سالم و افزايش ميزان تحرك و فعاليت هاى بدنى است

لينک روزنامه:   http://www.sharghnewspaper.com/840717/html/sport2.htm     

   
   

معرفی این صفحه به دوستان

ایمیل فرستنده

 

نام فرستنده

     ایمیل گیرنده

 

  نام گیرنده

   
   
   
   
copyright © 2006 Parsdiet All rights reserved Design by P.P.D Group

برداشتن مطالب از این سایت با ذکر نام سایت مجاز می باشد