تعداد بازدید: 1

 

درمان آلرژی با تغذيه مناسب - روزنامه شرق

   
 

 

 

 

دکتر رضا آمری نيا: آلرژى عبارت است از يك سرى واكنش هاى بدن به موادى كه سيستم ايمنى آنها را مضر و بيمارى زا شناخته و در جهت دفع آنها فعال مى شود. ترشح آنتى بادى هايى موسوم به ايمنوگلوبدلين جهت مقابله با اين عوامل خارجى باعث آزاد شدن ماده اى به نام هيستامين در اطراف سلول هاى بدن شده كه در اين حالت حساسيت به وجود مى آيد. واكنش هاى آلرژيك يا حساسيتى ممكن است شامل خارش بينى و گلو، تهوع، استفراغ، اسهال، التهابات پوستى، تب بالا، كهير، تنگى نفس، فشار خون، ضعف غيرطبيعى، يبوست و بيش فعالى باشند. اگر واكنش حساسيتى به طور شديد بروز كند شوك آنافيلاكتيك ناميده مى شود. در اين حالت حنجره گرفتار شده و التهاب بافت اطراف آن ممكن است باعث انسداد راه هوايى شود كه اگر به سرعت درمان نگردد حتى ممكن است منجر به مرگ بيمار شود. درمان اين بيمارى با تزريق آدرنالين در رقت هاى تعريف شده صورت مى گيرد كه با توجه به عوارض بسيار خطرناك قلبى و تنفسى اين دارو تزريق آن بايستى توسط پزشك صورت گيرد.
آلرژن ها به موادى گفته مى شود كه ايجاد حساسيت مى كنند. اينها موادى هستند كه به راحتى مى توانند به اشكال مختلف و از راه هاى گوناگون وارد بدن شوند. به عنوان مثال به شكل گرده يا غبار از راه بينى، به صورت غذا از دستگاه گوارش، به صورت داروهاى مختلف از راه تزريق يا خوراكى، به فرم مواد آرايشى و بهداشتى از راه پوست و بالاخره به صورت سمومى محرك كه توسط نيش حشرات وارد بدن مى شوند.
نقش عوامل ژنتيكى در بروز حساسيت ثابت شده است. همچنين استرس هاى شديد و ناگهانى نيز باعث بروز حساسيت مى شود. طيف وسيعى از مواد شيميايى در محيط اطراف ممكن است سبب اين بيمارى گردد. گروهى از مواد غذايى آلرژى زا كه به طور عموم سبب حساسيت مى شود را در ذيل نام مى بريم و ذكر اين نكته ضرورى است كه افراد مبتلا به اين بيمارى بهتر است در مصرف اين گروه هاى غذايى با احتياط عمل كنند: شير گاو، لوبيا، باقلا، تخم مرغ، گندم و صدف هاى خوراكى.
مصرف بيش از حد پروتئين در رژيم غذايى ممكن است سبب تحريك بيشتر سيستم ايمنى شده و علائم حساسيت را افزايش دهد. تغيير مواد غذايى و عادات غذايى به صورت دوره اى معمولاً سبب كاهش آلرژى هاى غذايى مى شود.
يكى از روش هاى تشخيص مواد حساسيت زا انجام آزمايشات خونى و نمونه بردارى هاى پوستى است. در كهيرهاى مزمن بايستى عملكرد غده تيروئيد مورد بررسى قرار گرفته و در خصوص عدم وجود آنتى بادى هاى ضدتيروئيدى اطمينان حاصل شود. چرا كه در غير اين صورت ممكن است نياز به جايگزين هاى هورمونى باشد. در حالات شديد آلرژى براى جلوگيرى از حملات شديد حساسيتى از داروهاى آنتى هيستامين استفاده مى شود كه البته داروهاى مذكور ممكن است سبب خواب آلودگى شده و در درازمدت سبب افسردگى گردد. به ياد داشته باشيد كه ويتامين C يك آنتى هيستامين طبيعى است.مواد مفيد براى پيشگيرى و درمان اين بيمارى عبارتند از:
ويتامين C: به ميزان ۱۰۰۰-۲۵۰ ميلى گرم در روز كه باعث جلوگيرى از ترشح هيستامين توسط گلبول هاى سفيد شده و سبب كاهش علائم بيمارى مى گردد.
بيوفلاونوئيد: كه همانند ويتامين C عمل مى  كند.
• مواد غذايى مفيد براى پيشگيرى، كاهش علائم و درمان آلرژى
ميوه هاى تازه، مركبات، سبزيجات تازه، آجيل خام، گوشت كم چرب، ماست كم چرب، حبوبات، برنج با سبوس، ذرت، گندم، لوبيا، باقلا، آب هويج، چغندر، كرفس، خيار، زنجبيل، پياز، سير، فلفل سياه و قرمز باعث ترشح آنتى بادى به نام IgA از دستگاه گوارش مى شوند. اين آنتى بادى با پوشاندن مواد غذايى آلرژى زا از طريق احاطه اطرافشان باعث جلوگيرى از بروز واكنش حساسيتى مى شوند.

   
   

معرفی این صفحه به دوستان

ایمیل فرستنده

 

نام فرستنده

     ایمیل گیرنده

 

  نام گیرنده

   
   
   
   
copyright © 2006 Parsdiet All rights reserved Design by P.P.D Group

برداشتن مطالب از این سایت با ذکر نام سایت مجاز می باشد