تعداد بازدید: 1

 

مصرف موز و كيوي در درمان سنگ كليه موثر است - خبرگزاری ايرنا

   
 

 

 

 

يك مشاور تغذيه و رژيم درماني روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا گفت : مصرف موز و كيوي در پيشگيري و درمان بيماري سنگ كليه موثر است.

دكتر"رضا آمري‌نيا"افزود:مصرف ميوه‌جات تازه، سيب زميني، تربچه، حبوبات، برنج قهوه‌اي،جو،ذرت،كنجد،زيره،گشنيز،رازيانه،آب هويج،هندوانه،خيار و گيلاس براي پيشگيري و درمان اين بيماري نقش موثري دارد.

"سنگ كليه به ته‌نشين شدن مواد معدني در لوله‌هاي ادراري و سفت شدن و كريستاليزه شدن آن گفته مي‌شود كه باعلائمي همچون درد شديد نواحي پهلو، كمر و نواحي پاييني لگن و گاه خونريزي در ادرار همراه است"
مشاور تغذيه و رژيم درماني همچنين با اشاره به‌عوامل موثر در بروز بيماري سنگ كليه افزود:عفونت‌ها،داروها و ژنتيك ازعواملي‌است كه در بروز بيماري سنگ كليه در فرد موثر است.

به گفته آمري‌نيا آزمايشات انجام‌شده بر روي سنگ كليه مشخص مي‌كند سنگ از چه نوعي بوده و چه مواد غذايي در تركيبات آن وجود دارد و عمده‌ترين سنگ‌هاي كليه از جنس كلسيم و اگزالات است و اختلالات غده پاراتيروئيد يا مصرف بيش از حد پروتئين سبب افزايش ترشح كلسيم در ادرار شده و احتمال ابتلا به سنگ كليه را افزايش مي‌دهد.

اين مشاور تغذيه و رژيم درماني افزود: بر اين اساس توصيه مي‌شود كه از مصرف بيش از ‪ ۲۰۰‬تا ‪ ۲۵۰‬گرم پروتئين همچون گوشت قرمز، ماهي و مرغ در روز خودداري شود.

" اگزالات ، ماده‌اي است كه مقدار آن در پروتئين‌ها و مواد غذايي همچون اسفناج ، ريواس، چغندر، شكلات، چاي، سبوس، آجيل، بادام و توت فرهنگي بيشتر است."
آمري‌نيا گفت:نمك طعام،مواد شور و قهوه سبب ترشح كلسيم در ادرار شده و ميزان ابتلا به سنگ كليه را افزايش مي‌دهد و به همين دليل در رژيم‌هاي غذايي مصرف كلسيم را نبايد محدود كرد چرا كه باعث افزايش توليد سنگ‌هاي كليه مي‌شود.

وي همچنين درباره تاثير كليسم در شكل‌گيري سنگ كليه اينگونه توضيح داد:
كلسيم در روده با اگزالات تركيب شده و سبب جلوگيري از جذب اگزالات در خون شده و در نتيجه ميزان آن را در ادرار كاهش داده و امكان ابتلا به سنگ كليه را نيز كاهش مي‌دهد.

اين كارشناس تغذيه توصيه كرد : مصرف يك ليوان آب جوشيده در هر ساعت سبب رقيق شدن املاح در ادرار و دفع سريع‌تر و راحت‌تر سنگ در مبتلايان به اين بيماري مي‌شود.

آمري‌نيا اظهار داشت:مصرف منيزيم ويتامين ‪،B۶‬داروهاي گياهي همچون گزنه خاردار،چاي جاوا(نوعي نعنا كه در كشور هندوستان روييده و به صورت دم كرده مصرف مي‌شود) و گياه خلا (شل‌كننده مجاري ادراري)در درمان اين بيماري موثر است.

لينک خبر در ايرنا: http://www.irna.ir/fa/news/view/line-9/8501196505144358.htm
   
   

معرفی این صفحه به دوستان

ایمیل فرستنده

 

نام فرستنده

     ایمیل گیرنده

 

  نام گیرنده

   
   
   
   
copyright © 2006 Parsdiet All rights reserved Design by P.P.D Group

برداشتن مطالب از این سایت با ذکر نام سایت مجاز می باشد