تعداد بازدید: 1

 

نقش تغذيه در درمان ديسمنوره-روزنامه اعتماد

   
 

 

 

 

دکتر رضا آمری نيا: ديسمنوره يا قاعدگي دردناك به دو دسته تقسيم مي شود در نوع اوليه اين بيماري كه در شروع دوران قاعدگي در خانمهايي كه به سن بلوغ مي رسند ديده مي شود معمولاٌ پس از گذشت چند سال از سنين بلوغ و بالاخص پس از زايمان از شدت آن كاسته مي شود. در نوع ثانويه اين بيماري بعلت بيماريهاي لگن از جمله اندومتريوز ايجاد مي شود.

 

ترشح نوعي اسيدهاي چرب شبه هورموني بنام پروستاگلاندين باعث انقباض عضلات رحم مي شود و باعث بروز ديسمنوره مي گردد.

اندومتريوز بيماري است كه در آن سلولهاي رحم در خارج از رحم رشد مي كنند. اين سلولها معمولاٌ تحت تاثير هورمونهاي زنانه قرار مي گيرند. با اين حال بعلت خونرساني بيشتر در اين ناحيه التهاب و درد بوجود مي آيد.

 

نيبروئيد رحمي‘ تومورهاي عضلاني هستند كه در صورت افزايش فعاليت هورمونها بالاخص استروژن بهنگام بلوغ ديده مي شوند اين تومورها در خانمهايي كه در سنين باروري هستند ديده مي شوند. تومورهاي مذكور بدخيم نيستند.

 

قرص هاي ضد بارداري با افزايش سطح استروژن خون مي توانند از علل اين بيماري باشند علايم اين بيماري شامل احساس پري مثانه‘ تكرر ادرار و قاعدگي بسيار دردناك است.

 

منورلژي حالتي از قاعدگي بسيار دردناك است كه لازم است علت آن سريعاٌ تشخيص داده شده و درمان شود چراكه در غير اين صورت بعلت شدت خونريزي كمبود آهن ايجاد شده و براي جبران و پيشگيري از عوارض آن بايستي از داروهاي مكمل آهن استفاده كرد از علل مهم اين بيماري كمبود ويتامين A ‘ استفاده از IUD و كم كاري غده تيروئيد است.

 

آمنوره به حالتي گفته مي شود كه در آن قاعدگي بسيار نامنطم بوده و ياحتي قطع مي شود. علت اصلي اين بيماري مصرف كم چربي و يا استفاده از رژيم هاي غذايي بسيار كم چرب مي باشد.

 

استروژن هورموني است كه دوره هاي قاعدگي را تنظيم مي كند ساختمان اين هورمون از چربي و كلسترول تشكيل شده است و بنابراين مقدار چربي كافي براي ساخت و تثبيت اين هورمون در بدن لازم است روغن زيتون منبع بسيار مناسبي براي اين نوع چربي است.

 

در اثر فعاليت هورمونهاي جنسي در دوران قاعدگي احتباس مايعات در بدن ايجاد مي شود كه توصيه مي گردد با مصرف محدود مواد شور و نمك و همچنين انجام ورزشهاي مناسب از اين مسئله پيشگيري شود.

 

چربي هاي اشباع شده كه در تخم مرغ و گوشت به فراواني موجود است سبب افزايش مشكلات مربوط به قاعدگي دردناك مي شود بنابراين توصيه مي شود در اين دوره از مصرف اينگونه مواد پرچرب پرهيز گردد. روغن هسته انگور سبب جلوگيري از انقباضات دردناك رحمي مي شود.

 

مواد مغذي مفيد براي قاعدگي دردناك:

 

- ويتامين A       - ويتامين C                       - بيوفلاونئوئيد                  - ويتامين E

- نياسين              - كلسيم                      - منيزيوم                        - روغن هسته انگور

 

مواد غذايي مفيد براي قاعدگي دردناك:

 

- ماهي پرچرب                - ماهي قزل آلا                - ماهي سارديني            - ميوهاي تازه

- تن ماهي جنوب (ماهي اقيانوس)             - آناناس                         - حبوبات

- سبزي تازه                    - مارچوبه                       - هويج                           - جو

- آجيل                           - لوبيا و باقلا                   - روغن زيتون                   - زنجبيل و دارچين

 

   
   

معرفی این صفحه به دوستان

ایمیل فرستنده

 

نام فرستنده

     ایمیل گیرنده

 

  نام گیرنده

   
   
   
   
copyright © 2006 Parsdiet All rights reserved Design by P.P.D Group

برداشتن مطالب از این سایت با ذکر نام سایت مجاز می باشد