تعداد بازدید: 1

 

عامل اصلي مرگ در افراد چاق" بيماري قلبي " است-خبرگزاری ايرنا

   
 

 

 

 

يك مشاور تغذيه و رژيم درماني گفت : عامل اصلي مرگ در افراد چاق ابتلا به بيماري‌هاي قلبي است.

دكتر "رضا آمري‌نيا" روزشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا مركز استان تهران افزود: افراد چاق بيشتر دچارگرفتگي عروق كرونر و اختلال درخون رساني به‌قلب مي‌شوند.

وي، با اشاره به نقش چاقي در افراد مبتلا به سرطان، گفت: ميزان مرگ و مير مردان مبتلا به سرطان كه ‪ ۴۰‬درصد اضافه وزن دارند، ‪ ۱/۳۳‬درصد و زنان ‪ ۱/۵۵‬درصد بيشتر از مبتلايان به اين بيماري با وزن طبيعي است.

وي افزود: چاقي در زنان يائسه از عوامل مهم بروز سرطان سينه، آندومتر، رحم، گردن رحم، تخمدان‌ها و كيسه صفرا و در مردان ازعوامل مهم ايجاد سرطان روده بزرگ، راست روده و پروستات است.

آمري‌نيا گفت: تحقيقات نشان داده كه كاهش وزن تا ‪ ۹‬كيلوگرم ميزان مرگ و مير افراد چاق مبتلا به سرطان را حدود ‪ ۴۰‬تا ‪ ۵۰‬درصد كاهش مي‌دهد.

وي باذكر اين نكته كه چاقي عامل اصلي شروع سرطان‌هاي مجاري صفراوي است اظهار داشت: چرا كه به علت افزايش آزاد شدن كلسترول در مجاري صفراوي و رژيم‌هاي نامناسب و تكراري، احتمال ايجاد سنگ و عفونت‌هاي مجاري صفراوي افزايش مي‌يابد.

اين مشاور تغذيه گفت: همچنين، تحقيقات نشان داده كه در مردان مبتلا به بيماري ديابت با ‪ ۴۰‬درصد اضافه وزن، ميزان مرگ و مير ‪ ۵/۲‬درصد و در زنان ‪ ۷/۲‬درصد بيشتر از مبتلايان به اين بيماري با وزن طبيعي است.

آمري‌نيا با اشاره به نقش چاقي در بروز اختلال خواب، افزود: چاقي با چند مكانيزم سبب اشكال سيستم تنفسي و در نهايت اختلال در خواب مي‌شود.

وي ادامه داد: بر اثر چاقي توده چربي موجود در تنه در قفسه سينه سبب افزايش كار عضله‌هاي تنفسي شده و نيز توده زياد چربي درشكم سبب بالازدن كبد به طرف قفسه سينه و كم شدن فضاي تنفسي مي‌شود.

وي اظهار داشت: از آنجا كه چاقي به عنوان مهمترين بيماري تغذيه‌اي در سراسر جهان شناخته شده‌است، رژيم غذايي مناسب و برخورداري از وزن طبيعي در حفظ سلامتي و كاهش ميزان مرگ و مير در جامعه موثر است.

لينک مصاحبه در خبرگزاری ايرنا: http://www.irna.ir/fa/news/view/line-12/8504032032165341.htm

   
   

معرفی این صفحه به دوستان

ایمیل فرستنده

 

نام فرستنده

     ایمیل گیرنده

 

  نام گیرنده

   
   
   
   
copyright © 2006 Parsdiet All rights reserved Design by P.P.D Group

برداشتن مطالب از این سایت با ذکر نام سایت مجاز می باشد