تعداد بازدید: 1

 

تغذيه صحيح در فصل امتحانات-روزنامه شرق

   
 

 

 

 

دکتر رضا آمری نيا: خردادماه مي رسد و آنچه اين ماه را از ساير ماه هاي سال متفاوت جلوه مي دهد فرا رسيدن فرآيند بزرگي به نام امتحان است. فرآيندي که تقريباً تمام افراد آن را تجربه کرده اند و اولين چيزي که در ذهن آنها تداعي مي شود اضطراب و استرسي است که براي پيشرفت و صعود از پله هاي ترقي بايستي تحمل کنند.همان طور که براي موفقيت در آزمون هاي گوناگون بايستي يک برنامه ريزي دقيق انجام داد در مورد تغذيه نيز کاملاً بايستي به صورت علمي و حساب شده عمل کرد. انرژي کافي و کاهش استرس دو عامل مهم و ضروري براي موفقيت در امتحان است. مصرف مواد غذايي تامين کننده انرژي کافي در زمان قبل از امتحان براي مطالعه و به هنگام امتحان از يک طرف و جلوگيري از کاهش استرس و اضطراب با فراهم کردن محيط امن در پيروزي در امتحانات بسيار موثر است. براي اينکه اين مقوله برايتان خسته کننده نباشد ذکر نکات لازم به صورت خلاصه و بندبند بهتر به نظر مي رسد.

 صبحانه

مهم ترين وعده غذايي صبحانه است. صرف صبحانه باعث مي شود که در طول روز انرژي کافي داشته باشيم و از طرفي چون وعده هاي صبحانه حاوي مواد کم چرب و پرکربوهيدرات مخصوصاً از نوع کربوهيدرات هاي مرکب است بنابراين سستي و خواب آلودگي ناشي از غذاهاي پرحجم و پرچرب را به دنبال نخواهد داشت. پنير، نان، گردو، شير و تخم مرغ موادي هستند که براي وعده هاي صبحانه توصيه مي شوند. مصرف غذاهايي چون کله پاچه، شيريني هاي خامه اي و قندهاي ساده توصيه نمي شود چرا که اثربخشي مواد ذکر شده قبلي را ندارد.

 
قندهاي ساده

بسياري از افراد بر اين باورند که مصرف قندهاي ساده مثل مربا، شيريني، شکلات و... باعث افزايش قند مغز شده و در تفکر بهتر کمک کننده است. در صورتي که بايستي توجه داشت که اين يک باور غلط است چرا که مصرف اين گروه از مواد غذايي به صورت بي رويه و با حجم بالا سبب ترشح ناگهاني انسولين که هورمون تنظيم کننده قند خون مي باشد شده و به صورت ناگهاني باعث افت قند مي شود که اين مساله مخصوصاً در زمان برگزاري امتحان نتيجه کاملاً معکوس خواهد داشت. آنچه در مورد قند خون و بالا نگه داشتن آن موثر است مصرف قندهاي مرکب مثل ميوه ها، نان، برنج، سيب زميني و حبوبات است که با توجه به اينکه اين نوع از قندها به تدريج جذب مي شوند سطح خوني قند افراد هميشه در حد متعارف و لازم مي ماند.

 
عدم حذف وعده هاي غذايي

يکي از مهم ترين عوامل بازدارنده در يادگيري حذف وعده هاي اصلي غذايي از جمله صبحانه است. بايستي توجه داشت حذف يک وعده از غذاي روزانه نه تنها باعث کاهش انرژي فرد مي شود بلکه با توجه به اينکه فعاليت مغز انرژي بسياري از فرد مي گيرد براي وعده بعدي گرسنگي شديد عارض مي شود اين مساله باعث خوردن سريع و به مقادير زياد مواد غذايي مي شود که متعاقب آن به علت افزايش فعاليت دستگاه گوارش جريان خون از تمامي قسمت هاي بدن به سوي معده و روده هدايت مي شود که اين مساله باعث کاهش خون رساني به اندام ها از جمله مغز شده و سستي و بي حالي حادث مي شود که اين حالت باعث کاهش ميزان يادگيري، افزايش ميزان خواب آلودگي و در کل کاهش هوشياري مورد نياز براي فعاليت هاي فکري از جمله درس خواندن است.

 لبنيات و کلسيم

يکي از عوامل مهم فعاليت مغز کلسيم است. اين ماده مصرفي نقش بسيار مهمي در انتقال پيام عصبي در رشته هاي اعصاب دارد. خوردن شير در طول روز بسيار مفيد است و در مورد ماست بايستي به اين نکته توجه داشت که به علت وجود ماده اي به نام اسيد لاکتيک که خواب آور است بهتر است از آن قبل از خواب استفاده شود که هم کلسيم لازم دريافت شود و هم در کاهش اضطراب و فراهم کردن خواب راحت کمک کننده باشد.کاهش استرس؛ همانطوري که در ابتداي بحث هم اشاره شد يکي از عوامل مهم موفقيت در امتحان به حداقل رساندن اضطراب و استرس است. بسياري از مواد غذايي هستند که به طور مستقيم با تحريک سيستم اعصاب مرکزي (مثل قهوه يا نسکافه) باعث اضطراب مي شوند يا به طور غير مستقيم باعث اختلال در خواب، درد هاي شکمي، نفخ (مثل غذاهاي پرچرب) مي شوند. حاصل اين به هم خوردگي در سيستم خواب يا دردهاي مختلف ذکر شده سبب ايجاد اضطراب مي شود بنابراين براي کاهش اين مقوله بايستي از خوردن مواد محرک، پر حجم و پر چرب پرهيز کرد و با کمک گرفتن از طب سنتي ما ايرانيان به جاي قهوه از جوشانده هايي چون گل گاو زبان باعث ايجاد آرامش روحي شد.ويتامين ها؛ بسياري از افراد اعتقاد دارند که با مصرف ويتامين ها مخصوصاً از نوع دارويي قدرت يادگيري افزايش مي يابد ما هم با اين باور موافق هستيم و مي بايستي توجه داشت داروها موادي هستند که شامل مواد شيميايي جانبي و نگهدارنده بوده و مصرف بي رويه آنها ممکن است مشکلاتي به وجود بياورد. اگر قرار است ويتاميني بخوريم بهتر است از نوع طبيعي آن استفاده کنيم. استفاده از ويتامين هاي گروه B و C در يادگيري بسيار موثر هستند.
لینک مقاله در روزنامه: http://www.sharghnewspaper.ir/Released/86-03-05/293.htm#2351
   
   

معرفی این صفحه به دوستان

ایمیل فرستنده

 

نام فرستنده

     ایمیل گیرنده

 

  نام گیرنده

   
   
   
   
copyright © 2006 Parsdiet All rights reserved Design by P.P.D Group

برداشتن مطالب از این سایت با ذکر نام سایت مجاز می باشد