تعداد بازدید: 1

 

دست انداز لاغري - روزنامه شرق

   
 

 

 

 

دکتر رضا آمري نيا: بسياري از افراد چاق به دنبال ميانبرهايي هستند که بدون دردسر وزن خود را کم کنند. يکي از اين روش ها استفاده از قرص هاي لاغري است، ما در اين مقاله تشريح خواهيم کرد که استفاده از اينگونه داروها نه تنها کمکي به اين افراد نمي کند بلکه عوارضي که ايجاد مي کند ممکن است مشکلات آنها را دوچندان کند.تعداد و انواع داروهاي لاغري که در کتب مرجع تغذيه اعلام شده است انگشت شمار بوده و کلاً به دو دسته اصلي و البته چند گروه فرعي تقسيم مي شوند؛

الف- گروه اول داروهاي ضداشتها هستند (مثل Sibutramine) که با تحريک توليد هورمون هاي سروتونين و ساير کاته کولامين ها و تاثير آنها بر مرکز اشتها در مغز باعث کاهش اشتها مي شوند. البته بايستي توجه داشت که اين داروها عوارضي چون افزايش فشار خون، افزايش ضربان قلب، اضطراب و در نهايت در صورت مصرف بي رويه سکته هاي قلبي يا مغزي دارند.

ب- گروه دوم داروهايي هستند که باعث جلوگيري از جذب چربي از دستگاه گوارش مي شوند (مثل Xenical). مساله بسيار مهمي که افراد علاقه مند به اين داروها بايستي بدانند اين است که اين گروه دارويي تاثيري بر جذب انواع کربوهيدرات ها مثل شيريني و شکلات و... ندارند و کساني که پول زيادي بابت آن مي دهند بايستي آگاه باشند که فقط 30درصد جذب چربي هاي خورده شده توسط اين داروها مهار مي شود و همين امر است که معمولاً درمان چاقي با مصرف اين گروه به علت عدم آگاهي کافي بيماران به شکست مي انجامد. عوارض اين گروه کمتر از داروهاي ضداشتها بوده و از جمله آنها مي توان به اسهال چرب و کمبود ويتامين هاي محلول در چربي (مثل A، E و...) اشاره کرد.

دسته ديگري از داروها هستند که به عنوان حجم دهنده سيستم گوارش به خصوص معده عمل مي کنند و در حقيقت با پر کردن معده باعث کاهش اشتها مي شوند (مثل آگارآگار). اين گروه به عنوان عوامل موثر در درمان چاقي محسوب نمي شوند.حال اين سوال پيش مي آيد که اين داروها را چه کساني مي توانند مصرف کنند. بايستي عرض کنم که داروهاي لاغري در موارد چاقي مفرط (Morbid Obesity) و يکسري از بيماري هاي مرتبط با چاقي استفاده مي شود يعني در مواردي که ادامه چاقي باعث ايجاد عوارض مهلک تري همچون ديابت، فشار خون و... شده و سلامتي فرد را به مخاطره اندازد.

بايستي توجه داشت تبليغات وسيعي روي داروهاي گياهي براي درمان چاقي صورت مي گيرد که البته با توجه به اينکه ماده موثره اين داروها و فرمولاسيون و مکانيسم اثر آنها ناشناخته است توصيه نمي شود.

اگر قرص هاي لاغري را بدون تجويز پزشک و بدون رعايت رژيم غذايي مناسب مصرف مي کنيم در انتظار اين عوارض باشيد؛افزايش فشارخون، تعريق، به هم خوردن عادت ماهانه، سردرد، سرگيجه، جوش هاي صورت، اضطراب، کم خوابي، تشنگي، خشکي دهان، افزايش ضربان قلب، اسهال.
لینک روزنامه: http://sharghnewspaper.ir/Released/86-03-26/293.htm#5993

   
   

معرفی این صفحه به دوستان

ایمیل فرستنده

 

نام فرستنده

     ایمیل گیرنده

 

  نام گیرنده

   
   
   
   
copyright © 2006 Parsdiet All rights reserved Design by P.P.D Group

برداشتن مطالب از این سایت با ذکر نام سایت مجاز می باشد