تعداد بازدید: 1

 

داروهاي رنگارنگ لاغري-روزنامه شرق

   
 

 

 

 

دکتر رضا آمری نيا: امروزه وقتي مجلات مختلف را ورق مي زنيم يا صفحه آگهي هاي برخي روزنامه ها را مشاهده مي کنيم يا کانال هاي بدون مجوز ماهواره را عوض مي کنيم مطمئناً به چندين مورد تبليغات در مورد محصولات لاغري يا چاقي برخورد مي کنيم که البته جملات در کنار محصول نيز بسيار قابل تامل و جالب است؛ «هر روز يک کيلو وزن خود را کاهش دهيد»، «لاغري تضميني ده کيلو کاهش در يک هفته بدون بازگشت»، «لاغري بدون رژيم غذايي و ورزش» و ده ها مورد ديگر که البته در اکثر موارد فقط يک شماره تلفن همراه راه ارتباطي بين خواننده يا بيننده تبليغ و آن مرکز معجزه گر است، از طرف ديگر وقتي صفحات اول کتاب هاي مرجع تغذيه را مطالعه مي کنيم در همه آنها اتفاق نظر است که لاغري يا چاقي بيماري است که با محاسبه ميزان انرژي ورودي و ميزان مصرف آن و ايجاد تعادل مثبت يا منفي قابل درمان است که در حقيقت با تغيير در دريافت انرژي يا به عبارت ديگر «خوردن» و همچنين ميزان خروجي انرژي يا همان فعاليت بدني مي توان اين بيماري ها را بدون هيچ گونه عوارضي درمان کرد.

بسياري از ترکيبات شيميايي يا طبيعي هستند که مصرف آنها ممکن است باعث تغيير در سوخت و ساز بدن، تغيير در سيستم هورموني مربوط به اشتها و تاثير در دستگاه گوارش و تغيير وزن شود ولي بايد توجه داشت که عوارض احتمالي اين مواد ممکن است تاثير سوئي در بدن ايجاد کند.

يک مثال ساده خالي از لطف نيست. شما حتماً در تبليغات مذکور به داروهايي تحت عنوان «چربي سوز» برخورد کرده ايد. لازم به ذکر است چربي بدن ماده اي نيست که با مواد دارويي بسوزد و از بين رود بلکه بايستي با تنظيم ميزان فعاليت بدن سوزانده شود. اگر اين مواد شيميايي مصرف شوند و حتي باعث لاغري هم شوند از طريق ترکيبات غيرمتعارفي است که در دسته بندي زير به تفصيل توضيح داده مي شود. ابتدا بايد عرض شود که داروهاي مربوط به لاغري و کاهش وزن در ايران موجود نيست. دو ترکيب اصلي يکي به نام کپسول سيبوترامين تحت عنوان داروي ضداشتها و کپسول اورلي استات به عنوان داروي دافع چربي هاي مواد غذايي مصرف شده، داروهايي هستند که تحت شرايط خاص مي توان به بيماران چاق تجويز کرد البته حتي اين داروها که در کتب مرجع تغذيه مورد تاييد مجامع بين المللي قرار گرفته نيز عوارض بسياري دارد که در مقالات گذشته به تفصيل اشاره شده است. ساير داروها يا مواد شيميايي که در سطح گسترده اي عرضه مي شوند در چند گروه قرار مي گيرند که اشاره به آنها و عوارض احتمالي شان لازم است.

گروهي از اين داروها يا مواد شيميايي حاوي ترکيبات هورموني هستند که سبب تغيير در ميزان سوخت و ساز بدن مي شوند. به طور مثال استفاده از ترکيبات هورمون هاي غده تيروئيد سبب افزايش سوخت و ساز بدن مي شود و ميزان ذخيره سازي مواد غذايي را کاهش مي دهد ولي بايستي توجه داشت که مصرف هورمون هاي مذکور در يک فرد سالم که غده تيروئيد به صورت طبيعي در حال انجام وظايف مربوط به خود است ممکن است باعث تغيير در فعاليت غده مهم و حياتي شده و روند طبيعي آن را دچار اختلال کند.

گروهي ديگر از اين داروها، موادي هستند که روي هورمون اشتها يا همان سروتونين تاثير گذاشته و سبب تغيير اشتها مي شوند. به طور مثال گرو هي از داروهاي ضدافسردگي مثل سيتالوپرام يا فلوکستين باعث مهار جذب مجدد سروتونين شده و با بالا نگه داشتن ميزان آن اشتهاي فرد کم مي شود ولي اين سوال مهم است که آيا مي توان به يک فرد سالم داروي اعصاب تجويز کرد که از عوارض جانبي دارو در جهت کاهش اشتها استفاده شود؟ آيا خود شما به عنوان يک فرد سالم حاضر هستيد داروي اعصاب بخوريد؟ گروهي ديگر از اين داروها يا مواد شيميايي، در دستگاه گوارش حجم گيرنده هستند. اين گروه بيشتر از ترکيبات فيبري بوده و سردسته آنها گياهي به نام آگار آگار است. با ترکيب آنها با آب و اسيد معده افزايش حجم رخ مي دهد و باعث پرشدگي معده شده که سيري زودرس پديد مي آيد. اين گروه که در حال حاضر بيشتر تحت عنوان «فيبر» مطرح مي شود روش علمي براي کاهش وزن نبوده و اثرات آنها به صورت کوتاه مدت است.

از گروه هاي نامتعارف مي توان به ترکيباتي اشاره کرد که حاوي آمفتامين، افلاين، دوپامين يا ساير کاته کولامين هاست که افزايش ناگهاني در متابوليسم بدن داده و باعث کاهش اشتها هم مي شود. اين گروه ها که بسيار پرخطر هستند عوارض بسيار مهلکي را ممکن است به همراه داشته باشند که از جمله به افزايش فشار خون، سردردهاي شديد، خونريزي و حتي سکته هاي قلبي و مغزي مي توان اشاره کرد. به ياد داشته باشيد اين ترکيبات همان موادي هستند که در قرص هايي تحت عنوان «اکستازي» استفاده مي شوند و مطمئناً در خصوص اين داروي انرژي زا و عوارض جسمي و روحي آن بسيار شنيده ايد. در جمع بندي مطالب مطرح شده بايستي عرض شود که جايگاه دارو در بحث درمان چاقي و لاغري به عنوان قدم آخر درمان توصيه مي شود و البته اين مساله بايستي تحت نظر پزشک صورت گيرد. ذکر اين نکته لازم است که حتي در داروهاي علمي مربوط به چاقي هم اگر دقيق شويم مطمئناً به اين نکته خواهيم رسيد که اين ترکيبات به عنوان کمک کننده مطرح هستند و بايستي در کنار رژيم غذايي و ميزان فعاليت مناسب مصرف شوند، پس بهتر است ابتدا ساده ترين راه ها انتخاب شود که همان رژيم غذايي و فعاليت بدني است.

لینک روزنامه:http://www.sharghnewspaper.ir/Released/86-04-16/293.htm#9725

   
   

معرفی این صفحه به دوستان

ایمیل فرستنده

 

نام فرستنده

     ایمیل گیرنده

 

  نام گیرنده

   
   
   
   
copyright © 2006 Parsdiet All rights reserved Design by P.P.D Group

برداشتن مطالب از این سایت با ذکر نام سایت مجاز می باشد