تعداد بازدید: 1

 

مثنوي چاقي(بخش اول) - روزنامه شرق

   
 

 

 

 

دکتر رضا آمری نيا: چاقي بيماري است که در اثر افزايش توده چربي بدن ايجاد مي شود. در حقيقت افرادي که معمولاً 20 درصد اضافه وزن نسبت به سن، جنس، قد و جثه دارند به عنوان فرد چاق تلقي مي شوند. اضافه وزن مي تواند منشاء بسياري از بيماري ها باشد که بايستي پيشگيري شود. بايد توجه داشت که درصد توده چربي موجود در بدن يک شخص معيار مهم تري نسبت به وزن فرد است. به عبارت ديگر در زنان 25 درصد و در مردان 17 درصد وزن بدن را بافت چربي تشکيل مي دهد. زنان نسبت به مردان به توده چربي بيشتري نياز دارند چرا که در دوران بارداري و شيردهي بايستي نيازهاي مختلف بدن را تامين کنند. در بدن انسان حدود 40 - 30 بيليون سلول چربي وجود دارد و اين در حالي است که مواد غذايي مازاد بر مصرف به صورت چربي ذخيره مي شود. امروزه تفاوت هاي بسيار زيادي با اجداد پيشين مشاهده مي شود. نياکان ما به علت عدم دسترسي آسان به مواد غذايي و مخصوصاً چربي تلاش زيادي در جهت شکار حيوانات با توده هاي چربي زياد مي کردند و روش هاي مختلف در نگهداري و ذخيره آن را ابداع کرده بودند که اين مساله باعث مي شد ميزان مصرف اين ماده غذايي محدود باشد ولي در دسترس بودن چربي در جهان امروز به اشکال مختلف چه به صورت خالص و چه به صورت ترکيب با مواد غذايي باعث افزايش ميزان مصرف مي شود. در اثر چاقي مقاومت بدن نسبت به انسولين و توانايي آن در قبال عفونت کاهش مي يابد. بيماري هاي مختلفي از جمله ديابت، فشار خون بالا، بيماري هاي کليه و ناراحتي هاي مربوط به کيسه صفرا باعث مرگ زودرس در اين افراد مي شود. آسيب هاي کبدي و ناراحتي هاي بي شمار در دوران بارداري در افراد چاق بسيار رايج است. در افراد چاق بيماري هاي رواني به همان اندازه مشکلات جسمي آنها را رنج مي دهد.

مهمترين عوامل چاقي عبارتند از؛ داشتن رژيم غذايي نامناسب، عدم فعاليت مناسب و ورزش، بيماري هاي مربوط به غدد درون ريز، ديابت، هيپوگليسمي، افزايش ترشح انسولين، افسردگي و موارد بسياري که طي بحث هاي آينده به آنها اشاره خواهد شد. يکي از عوامل بسيار موثر در بروز چاقي ژن است به طوري که کشف «ژن چاقي» را مي توان يکي از مهمترين پيشرفت هاي قرن حاضر قلمداد کرد. آنچه بايد به خاطر داشته باشيم اين است که فقر غذايي نيز باعث بروز چاقي مي شود. وقتي مواد غذايي لازم به مقدار کافي به بدن نرسد سوخت و ساز چربي دچار اختلال شده و در بدن انباشته مي شود.

بنا به اعلام مرکز کنترل و پيشگيري بيماري ها در امريکا امروز چاقي يکي از مهمترين معضلات جامعه است به طوري که حداقل در يک سوم جامعه امريکا 20 درصد اضافه وزن ديده مي شود. اگرچه در سال هاي اخير تناسب اندام يکي از اولويت هاي مهم مردم دنيا شده است ولي چاقي نسبت به گذشته در توده جامعه بيشتر شده است که زندگي ماشيني و عدم انجام فعاليت هاي ورزشي يکي از عوامل مهم آن به شمار مي رود.طبق بررسي هاي انجام شده در امريکا حدود

50 - 20 درصد مردم به نوعي رژيم مي گيرند و حدود 30 ميليون دلار هزينه هاي مربوط به رژيم و داروهاي آنها مي شود ولي با توجه به اينکه بسياري از اين رژيم هاي غذايي سرخود و غيرعلمي است بعد از مدتي وزن کاهش يافته دوباره برگشته يا عوارض زيادي را به دنبال مي آورد که البته به علت پديده اي به نام يويو وزن برگشت يافته در رژيم هاي مجدد مثل دفعات اوليه کاهش نمي يابد. آمار نشان مي دهد دوسوم افرادي که وزن خود را کاهش مي دهند ظرف سه تا پنج سال قسمتي از وزن کاهش يافته را دوباره به دست مي آورند. در گذشته براي کنترل وزن و کاهش آن از سه روش استفاده مي شد؛

الف- گياهان مدر (ادرارآور) که باعث کاهش ميزان ذخاير آب بدن مي شد.

ب - استفاده از ويتامين ها و موادي که سبب تغيير در سوخت و ساز چربي مي شوند.

ج - مواد طبيعي کاهش دهنده اشتها.

فرآيند کاهش وزن به طور کلي يک عمل دائمي و براي طول عمر است بنابراين انتخاب يک روش منطقي براي زندگي سالم تر يک ضرورت است. تفاوت بين روش هاي درماني گذشته و امروزه به علت پيشرفت روزافزون علم پزشکي، دارويي و تجهيزات پزشکي است. خارج از تبليغات روزافزون در اين مقوله استفاده از ابزارهاي کمک کننده براي داشتن وزني متعادل و زندگي سالم تر کاملاً منطقي است ولي در مورد نحوه استفاده از اين ابزار از جمله دارو يا تجهيزات مربوط به فعاليت هاي مختلف جسمي بايستي با متخصص مربوطه مشورت هاي لازم انجام گيرد. آنچه مورد توافق همه مجامع علمي دنياست داشتن رژيم غذايي مناسب به همراه فعاليت جسمي است که اين دو به راستي راز طولاني شدن عمر هستند.

لینک روزنامه:http://www.sharghnewspaper.ir/Released/86-04-23/293.htm#10909

   
   

معرفی این صفحه به دوستان

ایمیل فرستنده

 

نام فرستنده

     ایمیل گیرنده

 

  نام گیرنده

   
   
   
   
copyright © 2006 Parsdiet All rights reserved Design by P.P.D Group

برداشتن مطالب از این سایت با ذکر نام سایت مجاز می باشد