تعداد بازدید: 1

 

تغذيه صحيح در ايام نوروز- مصاحبه با خبرگزاري ايسنا

   
 

 

 

 

خبرگزاري دانشجويان ايران - علوم پزشکي تهران
سرويس : سلامت/بهداشت و تندرستي

یک متخصص تغذیه خطاب به افراد رژیمی گفت: لازم نیست در ایام عید وزن خود را کم کنید فقط با رعایت تغذیه متعادل از اضافه وزن جلوگیری کنید.

دکتر رضا آمری نیا، عضو آکادمی تغذیه و چاقی آمریکا در گفتگو با ایسنا منطقه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: در ایام نوروز با توجه به خوراکی های مرسوم، میزان مصرف خوراکی های پر کالری مثل آجیل و شیرینی ها بالا می رود که دریافت بیش از حد کالری و چاقی را در پی دارد.

وی افزود: افراد برای پرهیز از چاقی و ایجاد تعادل بین انرژی دریافتی و جذب آن در بدن ناگزیر به کاهش مواد دریافتی و یا افزایش فعالیت بدنی خود هستند از این رو باید یک برنامه ورزشی منظم جهت سوخت و ساز انرژی در طی روز برای خود لحاظ کنند.

این متخصص تغذیه با اشاره به وضعیت تغذیه افراد رژیمی گفت: لازم نیست در عید وزن کم کنند فقط تغذیه خود را به تعادل برسانند تا دچار اضافه وزن نشوند.

دکتر آمری نیا ادامه داد: برخی از این آجیل ها با رنگهای صنعتی آماده شده و در صورت مصرف به مخاط دستگاه گوارش می چسبند و موجب بروز التهاب و یا سرطان می شوند از این رو استفاده از آجیل های خام بیشتر توصیه می شود.

وی اظهار داشت: به دلیل اینکه در زمان نوروز تقاضا برای رستورانهای بین راهی بالا می رود، میزان خرید مواد اولیه مانند گوشت وسبزیجات در این رستورانها متناسب با تقاضا افزایش پیدا میکند این در حالیست که یخچالهای آن ها تحمل بار اضافه خرید آنها را ندارند در نتیجه مواد غذایی فاسد می شود .

دکتر آمری نیا همچنین گفت: عدم دقت و توجه به رعایت بهداشت در مراحل طبخ غذا و همچنین شستشوی غیر بهداشتی ظروف از دیگر مسائلی است که در این رستورانها به دلیل افزایش سرعت کار در ایام نوروز دیده می شود و مجموع این عوامل سبب می شود بیماریهای ناشی از عدم رعایت بهداشت مانند اسهال در ایام نوروز افزایش پیدا کنند.

این متخصص تغذیه ادامه داد: برای جلوگیری از بروز چنین بیماریهایی توصیه می شود خانواده ها در سفر مواد غذایی خشک با خود ببرند و خودشان نسبت به تهیه غذا اقدام نمایند و از رفتن به رستورانهای بین راهی خودداری کنند یا حداقل به رستورانهای معتبر مراجعه کنند.

دکتر آمری نیا افزود: یکی دیگر از مسائلی که در نوروز مطرح می شود افزایش مصرف ظروف یک بار مصرف است که افراد در مسافرت استفاده میکنند یا در رستورانها استفاده می شود.

وی با بیان اینکه انواع مختلفی از ظروف یک بار مصرف در بازار موجود است گفت: یک نوع از این ظروف نوع پلیمری آن است. پلیمر خود از مونومرهایی تشکیل شده که این مونومرها سمی وسرطان زا هستند و وقتی غذای گرم داخل این ظروف پلیمری قرار می دهیم گرما وحرارت غذا آزادی مونومرها را تسهیل میکند و خاصیت سرطان زایی آن بروز می یابد.

وی اضافه کرد: همچنین نوع دیگری از این ظروف، ظروف فومی هستند که این نوع نیز دارای گاز هگزان هستند که سبب سردردهای شدید می شود و یا سردرد را تشدید می کند.

دکتر آمری نیا توصیه کرد: تا حد امکان در این ظروف غذاهای سرد سرو شود یا از نوع گیاهی آنها که در بازار موجود است استفاده شود.

لينك اصلي خبر : http://tums.isna.ir/mainnews.php?ID=News-19735

   
   

معرفی این صفحه به دوستان

ایمیل فرستنده

 

نام فرستنده

     ایمیل گیرنده

 

  نام گیرنده

   
   
   
   
copyright © 2006 Parsdiet All rights reserved Design by P.P.D Group

برداشتن مطالب از این سایت با ذکر نام سایت مجاز می باشد