تعداد بازدید: 1

 

سبزيجات و ميوه ها ضامن سلامتي(روزنامه مردم سالاري)

   
 

 

 

 

امروزه در مقالات مختلف مي خوانيد که مصرف سبزيجات و ميوه ها سبب کاهش بيماري هاي قلبي، فشار خون بالا، چاقي، ديابت و سرطان مي شود اما کمتر در مورد نحوه اثر اين مواد غذايي و اينکه به چه طريق سبب کاهش اين همه بيماري مي شوند اطلاعاتي دريافت مي کنيد. ما در اين مقاله سعي خواهيم کرد درخصوص مکانيسم اثر اين گروه از مواد غذايي که اصطلاحا غذاهاي پرفيبر خوانده مي شوند مطالبي را حضورتان ارائه دهيم. سبزيجات و ميوه ها با توجه به ترکيب پرفيبري که دارند، ساير مواد غذايي خورده شده را احاطه کرده و با کم کردن اثر آنزيم هاي گوارشي از جذب سريع مواد غذايي جلوگيري مي کنند. در بدن انسان پديده اي به نام توفان انسولين وجود دارد.
در اين حالت مصرف بيش از حد مواد قندي سبب افزايش ناگهاني هورمون انسولين که وظيفه پائين آوردن قند خون را دارد، شده و در حقيقت قند مصرف شده بلافاصله سوخته شده و سريعا سطح خوني قند پائين مي آيد. بالا بودن سطح انسولين خون در دراز مدت سبب حالتي به نام مقاومت به انسولين مي شود و اين همان چيزي است که در بيماران ديابتي چاق وجود دارد.
اين وضعيت در صورت مصرف مواد غذايي پرفيبر همراه با قند ديده نمي شود چرا که سبزيجات و ميوه ها اولا با احاطه مواد غذايي جلوي اثر آنزيم هاي گوارش را گرفته و قند موجود در مواد غذايي به آهستگي هضم و جذب مي شود و ثانيا با توجه به اينکه قند ميوه ها از نوع مرکب است نسبت به قند هاي ساده ديرتر هضم و جذب شده و در نهايت جلوي احساس زود هنگام سيري گرفته مي شود. سبزيجات و ميوه ها حاوي ويتامين هاي AوC هستند.
سبزيجات برگي و ساير انواع سبزيجات مثل گوجه فرنگي، فلفل دلمه اي و ميوه هاي گروه مرکبات و توت حاوي ويتامين C هستند و همچنين گروه ديگري از سبزيجات و ميوه ها چون اسفناج، هويج، گوجه فرنگي، طالبي، زرد آلو، شليل و هلو منابع سرشار از ويتامينA هستند. تحقيقات اخير ارتباط اثرات ضد سرطاني اين دو ويتامين را قويا ثابت کرده است.توصيه مي شود که سبزيجات به صورت خام مصرف شود چرا که حرارت باعث مي شود بسياري از مواد مغذي اين گروه از مواد غذايي مثل ويتامين ها از بين برود.
بسياري از ويتامين ها در صورت حرارت دادن تجزيه شده و خواص اصلي خود را از دست مي دهند. سعي کنيد قبل از مصرف سبزي ها و ميوه ها حتما آنها را شسته و با محلول هاي مخصوص، ضد عفوني کنيد چرا که ممکن است سبزيجات و ميوه هاي نشسته منشا» بيماري هاي مختلف انگلي و ميکروبي باشند. اگر محلول هاي ضد عفوني در دسترس نبود مي توانيد براي شست وشوي اين گروه از مواد غذايي از محلول آب نمک (به نسبت 3 قاشق مربا خوري نمک در يک ليوان آب) به مدت 20 دقيقه استفاده کنيد. با توجه به اينکه بسياري از ميوه ها در پوستشان داراي ترکيبات مفيدي براي بدن هستند سعي کنيد حتي المقدور ميوه ها را با پوست بخوريد. به عنوان مثال ماده اي به نام پکتين در پوست سيب وجود دارد که خاصيت ضد سرطاني دارد.
در اينجا بهتر است يادآور شوم که در پوست برخي از ميوه ها و گروهي از سبزيجات نارس، مواد حساسيت زايي مثل ساليسلات ها وجود دارد که در درازمدت ممکن است سبب بيماري هاي مختلفي ازجمله افسردگي شود. اين مواد به طور طبيعي در پوست سيب نارس يا گوجه فرنگي نارس و برخي دانه ها و به طور مصنوعي در داروي آسپرين وجود دارد و توصيه مي شود اين قبيل از ميوه ها و سبزيجات را که نام برده شد يا به صورت نارس مصرف نکرد يا اينکه پوست اين گروه را ضخيم تر برداشته و مصرف کرد.
براي پختن سبزيجات از آب کمتري مصرف کنيد چرا که ممکن است مواد مغذي آنها رقيق شده و در حين روند پخت و پز از دست برود. نگهداري سبزيجات به صورت خشک شده و يا فريز کردن آن نيز ممکن است باعث کاهش خواص مفيد آنها شود و بالاخره اينکه سبزيجات و ميوه ها با توجه به فيبري که دارند در آب به صورت نامحلول و چسبناک درمي آيد، گوارش غذا را آهسته تر مي کند و به شکم احساس پري بيشتري داده و در نهايت سرعت رد شدن غذا از روده ها را افزايش مي دهد و به همين علت در جلوگيري از يبوست بسيار موثر است.
لازم به ذکر است طبق آخرين تحقيقات به عمل آمده سبزيجات با رقابت در جذب استروژن، باعث جلوگيري از سرطان سينه در خانم ها مي شود. پس سبزي و ميوه بخوريم تا سلامت خود را تضمين کنيم.

مصاحبه روزنامه مردم سالاري با دكتر رضا آمري نيا
لينك روزنامه: http://www.mardomsalari.com/Template1/Article.aspx?AID=11240

   
   

معرفی این صفحه به دوستان

ایمیل فرستنده

 

نام فرستنده

     ایمیل گیرنده

 

  نام گیرنده

   
   
   
   
copyright © 2006 Parsdiet All rights reserved Design by P.P.D Group

برداشتن مطالب از این سایت با ذکر نام سایت مجاز می باشد