تعداد بازدید: 1

 

دیر نخوابیم که زود یاد بگیریم (مصاحبه با شبکه ایران)

   
 

 

 

 

شبکه ایران_ مریم جهان پناه، اغلب این سوال برای بسیاری از داوطلبان کنکور پیش می آید که برای یادگیری بهتر و جلوگیری از استرس آزمون از چه شیوه و راهکار مناسب استفاده کنند. نظریات متعددی در این باره وجود دارد و پزشکان ایده های نویی را به داوطلبان توصیه می کنند. استفاده ازبهترین شیوه و راهکار می تواند در موفقیت داوطلبان موثر باشد.همواره پزشکان براین باورند که تغذیه مناسب نقش بسیار مهمی در جلوگیری از اضطراب و استرس دارد و افراد باید تلاش کنند تا این دو عامل را از خود دور کنند.

دکتر رضا آمری نیا مشاور تغذیه و رژیم درمانی در این باره به شبکه ایران می گوید: اغلب داوطلبان کنکور سعی می کنند با نزدیک شدن به روزهای پایانی کمتر بخوابند تا بیشتر درس بخوانند و یا از داروها و مواد غذایی استفاده کنند که خواب آنها را کم می کند. در حالیکه استفاده از این شیوه تاثیرات منفی داشته و علاوه بر اینکه موجب بهم ریختن نظم خواب آنها می شود هورمونهای آنهارانیز تحت تاثیر قرار می دهد.

وی می افزاید: کم کردن ساعت خواب موجب اختلال در یادگیری و بی اشتهایی و درنتیجه بی نظمی در وعده های غدایی آنها می‌شود که به نفع داوطلبان کنکور نیست. در بدن انسان هورمونهایی وجود دارد که برای یادگیری و شادابی موثرند. این هورمونها در ساعات اولیه صبح در بدن انسان ترشح می شود که با دیر خوابیدن ،اختلال در ترشح آنها ایجاد می شود.بنابراین حداقل 8 ساعت خواب در طول روز ضروری است.

به گفته وی بسیاری از مسیرهای عصبی نیاز به یون ها از جمله کلسیم دارند که توصیه می شود داوطلبان از مواد لبنی استفاده کنند . استفاده از شیر در صبح و ماست در شب موجب آرامش آنها می شود.

آمری نیا تصریح می کند: اغلب داوطلبان از کم خونی رنج می برند. کم خونی شخص را از انجام فعالیتهای طولانی مدت باز می دارد و موجب خستگی مفرط و عصبی بودن شخص می شود. بنابراین استفاده از حبوبات تیره رنگ مثل عدس یا لوبیا و همچنین سبزیجات تیره ، از طرفی مواد پروتیینی از بروز کم خونی جلوگیری می کند.

وی خاطر نشان می کند: استفاده از ویتامین های گروه B که در برنج، نان های سبوس دارو غلات یافت می شود می تواند به یادگیری بهتر داوطلبان کمک کند.

این کارشناس به استرس ناشی از کنکور اشاره می کند و می گوید: در روزهای پایانی داوطلبان باید برای مبارزه با استرس خواب کافی داشته باشندو از مواد تحریک آمیز مثل ادویه و کافیین استفاده نکنند.چون استفاده از اینگونه مواد موجب اضطراب و استرس آنها می شود.

وی می افزاید: خیلی ها براین باورند که استفاده از مواد قندی مثل عسل و مربا به یادگیری آنها کمک می کند در حالیکه این مواد موجب افزایش ناگهانی قند خون شده و انسولین را بصورت ناگهانی بالا می برد در نتیجه شخص دچار افت قند خون می شود و سستی و بی حالی به او دست می دهد.

مشاور تغذیه و رژیم درمانی به داوطلبان توصیه می کند که در روز امتحان بجای استفاده از عسل یا مربا از مواد قندی مرکب مثل کشمش و یا خرما استفاده کنند. چون سوخت و سازو هضم این مواد طولانی تر است. همچنین استفاده از میوه به علت داشتن قتد مرکب مفید است.

وی استفاده از مواد چربی را برای داوطلبان توصیه نمی کند چون چربی نیاز بدن را به آب بیشتر کرده و موجب افت تمرکز می شود.

آمری نیا می گوید: داوطلبان یک هفته قبل از آزمون باید از شام های سبک و زودهنگام برای جلوگیری از بازگشت اسید به مری واسترس نا شی از آن استفاده کنند. با پر شدن حجم معده فشار بر قفسه سینه آمده و شخص دچار مشکل تنفسی می شود.

وی نوشیدن حداقل 8 تا 12 لیوان آب در روز را برای تنظیم سیستم گوارشی ضروری می داند و مصرف فیبر و سبزیجات همچنین پیاده روی را برای داوطلبان توصیه می کند.

لینک خبر: http://inn.ir/newsdetail.aspx?id=76628

   
   

معرفی این صفحه به دوستان

ایمیل فرستنده

 

نام فرستنده

     ایمیل گیرنده

 

  نام گیرنده

   
   
   
   
copyright © 2006 Parsdiet All rights reserved Design by P.P.D Group

برداشتن مطالب از این سایت با ذکر نام سایت مجاز می باشد