در يكي از خبرگزاريها آمده است كه دكتر فريبا شريفيفر، استاد دانشكده داروسازي دانشگاه علوم پزشكي كرمان گفته است كه مصرف روغن زيتون و دانه كتان به علت داشتن مقدار زيادي اسيدهاي چرب غيراشباع، به ميزان قابل توجهي موجب كاهش كلسترول خون ميشوند. شريفيفر گفته است:
<مطالعات نشان ميدهد كه مصرف سياهدانه به ميزان قابل توجهي موجب كاهش چربي سرمي ميشود. به علاوه، سويا به پايين آوردن سطح LDL خون و تري گليسريد خون كمك ميكند و سطح HDL را نيزاند كي افزايش ميدهد. > دكترشريفيفر در ادامه گفته است: <بر اساس گزارش مجله كارديولوژي آمريكا، پروتئين سويا سطح كلسترول خون را به طور متوسطتاحدود 4 درصد كاهش ميدهد. از طرف ديگر، دانههاي سويا حاوي روغن اشباع نشده الياف و ساير مواد مغذي است كه ميتواند به كاهش كلسترول كمك كند. در ضمن، زنجبيل نيز چربي خون را كم كرده و از رقيق شدن و فساد آن جلوگيري ميكند كه درباره مكانيسم عملكرد زنجبيل دراين زمينه اطلاعات كمي در دست است.>
اين استاد دانشگاه افزوده است: <چينسنگ از گياهان غير بومي ايران است كه به صورت سنتي براي غلبه برضعف و افزايش انرژي بدن استفاده شده و سبب كاهش LDL و افزايش HDL ميشود. اين گياه روي تري گليسريد اثر زيادي ندارد و از سوي ديگر سبب بهبود رشد بافت عصبي و تحريك فعاليتهاي ذهني و جسمي ميشود.> از سوي ديگر، در مطالعهاي كه با همكاري مركز تحقيقات غدد و متابوليسم دانشگاه تهران روي بيماران ديابتي نوع دوم انجام شده است تجويز <سيلي مارين> كه در گياه خارمريم وجود دارد، به مدت چهار ماه موجب كاهش قندخون و چربي خون دراين بيماران شد. دكتر شريفيفر معتقد است كه اين گياه در مناطق شمال ايران به نام كنگر شناخته ميشود و تاثير مثبت عصاره بذراين گياه در كاهش چربي خون، كاهش تجمع چربي در عروق قلب، مهارت مسموميت كليوي ناشي از تجويز داروي سيس پلاتين و مسموميت كبدي ناشي از تجويز استامينوفن و الكل در حيوانات آزمايشگاهي به اثبات رسيده است. وي در پايان يادآور شده است، يكي ديگر از گياهاني كه در كاهش چربي خون بسيار موثراست دانه شنبليله است كه كلسترول و تري گليسريد خون را كاهش ميدهد. گياه شويد از گياهاني است كه به ميزان وسيعي به منظور كاهش چربي خون مورد استفاده قرار ميگيرد
روزنامه سلامت