اُمگا 3 موجود در غذاهاي دريايي بدن را در مقابل سرطان و بيماري قند محافظت کرده و پيشرفت آلزايمر را در مراحل اوليه کند مي کند.
با وجود نگراني هاي فزاينده اي که اخيراً مصرف مواد غذايي دريايي را زير سوال برده بود و خوردن ماهي و ديگر خوراکي هاي دريايي را به خاطر بلعيده شدن جيوه و مواد آلاينده ديگر توسط آبزيان، خطرناک اعلام کرده بود، با توجه به آزمايش ها و تحقيقات متعدد مشخص شد که فوايد مصرف يکي دو وعده غذاي دريايي شامل انواع ماهي و غذاهاي دريايي ديگر در هفته، از خطرات احتمالي آنها بسيار بيشتر است.
مصرف ماهي و ساير غذاهاي دريايي نه تنها به حفظ سلامت قلب و جلوگيري از بيماري قلبي کمک مي کند، بلکه مصرف آن توسط زنان باردار و شيرده موجب تقويت بينايي و رشد بهتر مغز جنين و نوزاد مي شود.
مدت هاست که متخصصين علوم تغذيه غذاهاي دريايي را به عنوان منابع عالي و کم چربي از پروتئين و سرشار از اسيد چرب امگا 3 معرفي کرده اند. اما در عين حال نگراني هايي درباره وجود آلاينده هايي چون متيل جيوه، ديوکسين و بى فنيل چند کلرى PCB در ماهي ها و سخت پوستان آبزي وجود داشت.
خوزه اوردوواس (jose Ordovas)، محقق دانشگاه تافتس (Tufts) و عضو گروه گزارش دهنده اين تحقيق، مي گويد که اميدوار است، گزارش انستيتوي پزشکي از ميزان "وحشت" مردم از مصرف موادي که در اصل براي آنان و فرزندانشان بسيار مفيد هستند بکاهد.
در کل بايد گفت در تمام غذاهاي دريايي، ميزان ديوکسين، PCB و ساير مواد آلاينده در حدي نيست که در مقدار مصرف توصيه شده، خطرآفرين باشد.
عضو ديگر اين گروه، دکتر سوزان کربز- اسميت (Susan Krebs-Smith) و محقق تغذيه در انستيتوي ملي سرطان مي گويد:
"به نظر مي رسد که نصايح و توصيه هايي که تا کنون انجام گرفته، فاقد انسجام، و پراکنده بوده است. کاري که ما قصد انجامش را داريم، در کنار هم قرار دادن اين اطلاعات است. ما اين کار را به شيوه اي انجام داده ايم که موارد سود و زيان مواد غذايي دريايي را طوري در کنار هم قرار داده ايم که هر شخصي مي تواند بهترين انتخاب را انجام دهد."
در اين گزارش آمده است که در ميان مواد غذايي، ماهي هاي چرب مانند ماهي آزاد (سالمون) داراي بيشترين ميزان امگا 3 هستند. آمارهاي تغذيه نشان مي دهند که بيشتر افراد به اندازه کافي از اين چربي مفيد استفاده نمي کنند.
محققين مي گويند که هنوز دليل اينکه خوردن ماهي از بيماري قلبي (عامل اصلي مرگ در آمريکا) جلوگيري مي کند مشخص نشده است. اما آنها چنين نتيجه گيري کرده اند که ممکن است اسيد چرب امگا 3 از قلب محافظت کند يا اينکه افرادي که غذاهاي دريايي کم چربي را به گوشت هاي ديگر ترجيح مي دهند، به سادگي کلسترول و چربي هاي اشباع کمتري وارد بدن خود مي کنند.
مطالعات اخير همچنين به اين موضوع اشاره مي کند که امگا 3 در مقابل سرطان و بيماري قند نيز از بدن محافظت کرده و پيشرفت آلزايمر را در مراحل اوليه کند مي کند.
انستيتوي پزشکي، مصرف غذاهاي دريايي براي گروه هاي مختلف را چنين دسته بندي کرده است:
• زناني که باردار بوده، قصد بچه دار شدن دارند و يا در حال شيردهي هستند، مي توانند در هفته دو وعده ي 90 گرمي ماهي پخته مصرف کنند و بايد از مصرف ماهي هاي بزرگ شکارچي مانند کوسه و اره ماهي که داراي ميزان بالاي جيوه هستند، خودداري کنند.
• کودکان زير 12 سال مي توانند در هفته دو وعده ي 90 گرمي ماهي و علاوه بر آن تا 180 گرم ماهي تن سفيد مصرف کنند. اين گروه نيز بايد از خورد ماهي هاي شکارچي اجتناب کنند.
• جوانان و بزرگسالان سالم مي توانند با مصرف مرتب غذاهاي دريايي، از خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي - عروقي خود بکاهند.
- اگر افراد در هفته بيش از دو وعده غذاي دريايي در برنامه غذايي خود دارند، براي کاستن از خطرات مواد آلاينده، بهتر است از غذاهاي دريايي متنوع استفاده کنند.
• بزرگسالاني که در خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي-عروقي هستند، مي توانند با خوردن مرتب غذاي دريايي از مشکلات و خطرات بيماري خود بکاهند.
ترکيب غذاهاي دريايي
در اين گزارش آمده است که مصرف غذاي دريايي نه تنها براي نوجوانان و بزرگسالان سالم، بلکه در اشخاصي که در معرض بيماري قلبي هستند، نيز از بروز مشکل جلوگيري مي کند. در اين گزارش ماهي ها به دسته "خوب" و "بد" تقسيم نشده اند، اما در آن به دسته بندي هاي زير برمي خوريم:
• ماهي هاي چرب مانند ماهي آزاد (سالمون) از نظر ميزان امگا 3 بالاترين مقام را دارند، اما در عين حال داراي مقدار بيشتري چربي اشباع و کلسترول بوده و مي توانند حاوي مقدار بيشتري ديوکسين و PCB باشند.
• انواع صدف و سخت پوستان (مانند خرچنگ و ميگو) داراي چربي اشباع کمتري هستند، اما کلسترول آنها در حد متوسط است و در صورت مصرف شدن به صورت خام داراي بيشترين حد آلودگي ميکروبي هستند.
منبع: تبیان