تعداد بازدید: 1

 

چاقی، خطرات و زيان های اقتصادی آن- روزنامه ايران

   
 

 

 

 

دکتر رضا آمری نيا: شركت هواپيمايى مسافربرى آمريكا قانونى را پيشنهاد كرده است كه طى آن قيمت بليت هواپيما بر اساس وزن مسافر تعيين گردد. اين شركت در بيان علت اين تصميم اظهار داشته با توجه به رشد روزافزون بيمارى چاقى و افزايش متوسط بار هواپيما، ميزان مصرف سوخت، بالا رفته و اين در حالى است كه سرعت رشد تعداد بيماران چاق در جهان خيلى بيشتر از افزايش نرخ تورم در مورد سوخت هاى مصرفى مى باشد. از طرف ديگر در پروازهاى طولانى مدت ميزان سرويس دهى هواپيما از نظر مواد غذايى براى اين گروه خيلى بيشتر از لاغرها مى باشد. مجموعه اين عوامل باعث شده كه اين شركت چنين تصميمى را ارائه دهد.
چاقى بيمارى اى است كه مطمئناً هزينه هاى پيشگيرى آن بسيار كمتر از هزينه هاى درمان عوارض آن است. اين بيمارى با عوارض مهلكى كه به وجود مى آورد سبب ضررهاى اقتصادى فراوانى مى گردد. بيمارى هاى  متعاقب چاقى با توجه به اين كه اكثراً به صورت مزمن بيمار را ناتوان مى كنند در درازمدت باعث مشكلات مذكور مى گردد. بيمارى هاى قلبى- عروقى، بيمارى هاى سرطانى، بيمارى هاى مربوط به نابارورى، بيمارى هاى مفاصل و استخوان، ارتباط آن با ميزان مرگ ومير، بيمارى ديابت، اختلالات خواب و بيمارى هاى روانى و اجتماعى مواردى هستند كه ارتباط مستقيم آن ها با چاقى ثابت شده است.
انجمن قلب آمريكا از سال ۱۹۸۸ بيمارى چاقى را مهمترين علت بيمارى هاى قلبى و عروقى معرفى كرده و اين در حالى است كه بالاترين علت مرگ و مير در جهان مربوط به بيمارى هاى قلبى و عروقى است.
در بررسى بيمارى هاى قلبى و عروقى همچون فشار خون، گرفتن عروق كرونر، نارسايى هاى قلبى و بالاخره سكته هاى قلبى، بيماران نيازمند مصرف داروهايى هستند كه بايستى تقريباً به صورت مادام العمر مصرف كنند. توليد اين داروها مستلزم سرمايه گذارى هاى عظيم در صنعت داروسازى، به كار گيرى نيروى انسانى اعم از متخصص و غيره، وارد كردن مواد اوليه داروهاى مورد نياز، وارد كردن تجهيزات توليد، همكارى و تعامل با مراكز دانشگاهى و تحقيقاتى در داخل و خارج از كشور و هزاران مورد ديگر است. از طرف ديگر بسيارى از داروها هستند كه فرمولاسيون آنها توسط شركت هاى داروسازى بين المللى ارائه نمى شود و ما مجبور هستيم اين قبيل داروها را وارد كنيم و با توجه به تفاوت ارزش واحد پولى كشور ما با ارزهاى بين المللى و رايج، ميليون ها دلار سرمايه ملى از كشور خارج مى شود. اين مسأله در اكثر بيماران سرطانى به چشم مى خورد. ارتباط مستقيم چاقى در خانم ها با بيمارى سرطان سينه، رحم، گردن رحم، تخمدان ها و كيسه صفرا و در آقايان با سرطان هاى روده بزرگ، راست روده و پروستات كاملاً ثابت شده است كه با توجه به فعاليت ها و پيشرفت هاى روزافزون مراكز تحقيقاتى بين المللى و كشف و توليد داروهاى جديد ما مجبور هستيم در مورد اين اقلام هميشه وارد كننده باشيم. از طرف ديگر با توجه به اينكه جان يك عزيز خانواده در خطر است ممكن است مجبوراً تمام زندگى يك خانواده براى تهيه اين عصاره هاى نجات بخش فروخته شده و از بين برود و حال آن كه اين مواد تا چه حد مؤثر باشد يا نباشد بايد خريدارى شود.
داشتن فرزند آرزويى است كه هر زوج جوان در هنگام ازدواج آن را بيان مى كنند چرا كه خداوند متعال لذت را در وجود فرزند تمام كرده است. طى تحقيقات به عمل آمده چاقى ارتباط مستقيمى با نابارورى دارد. در مردانى كه ۶۰ درصد اضافه وزن دارند تستسترون (هورمون جنسى مردان) و پروتئين هاى ناقل آن كاهش يافته و استروژن (هورمون جنسى زنانه) افزايش مى يابد كه باعث اختلال در چرخه بارورى مى شود در زنان هم چاقى باعث افزايش آندروژن ها و كاهش پروتئين هاى ناقل هورمون هاى جنسى شده و سبب اختلالات قاعدگى، عدم توليد تخمك و سندرم تخمدان هاى پله كيليتيك مى شود كه مجموع اين عوامل ممكن است سبب نابارورى شود. هزينه هاى مربوط به اين بيمارى از ويزيت هاى مكرر و مصرف داروهاى رنگارنگ ايرانى و خارجى گرفته تا عمليات مربوط به بارورى آزمايشگاهى (IVF) در داخل كشور و در صورت عدم موفقيت در خارج از كشور مى باشد. اعزام يك بيمار و همراهان آن به خارج از كشور از تهيه بليت و ويزا گرفته تا پذيرش و بسترى در مراكز درمانى مجهز و مصرف داروها و انجام آزمايشات پيشرفته مستلزم هزينه هاى سنگين است كه در بعضى از خانواده ها به دليل عدم توانايى در پرداخت لذت داشتن بچه را فراموش مى كنند.
كودكان چاق در مدرسه به عنوان افراد تنبل، بى تحرك، بدهيكل و ناتوان در كلاس هاى ورزش هميشه مورد تمسخر همكلاسى هايشان قرار مى گيرند و اين مسأله شروع اختلالات مهم روانى از جمله افسردگى و عدم اعتماد به نفس مى باشد. اين فرزندان در آينده با توجه به زمينه هاى اختلالات روانى مذكور نخواهند توانست فرد مفيدى براى جامعه خود شوند و در چرخه توليد و فعاليت نقش كمرنگ ترى خواهند داشت. در مباحث ارائه شده يك نكته بسيار مهم نهفته هست و آن هم اتلاف وقت، استرس، عوارض ناتوان كننده، بى حالى و ضعف، اختلالات خواب و هزاران مورد ديگر است كه به دنبال اين تلاش براى درمان بيمارى ها و عوارض عنوان شده، عايد مبتلايان و خانواده هايشان مى شود به طورى كه بيمار و خانواده اش بايستى ساعت ها در مطب پزشكان منتظر بماند، زمان زيادى را براى پيدا كردن داروهاى مورد نياز از دست بدهد و عوارض ناشى از مصرف داروهاى مختلف را هم خود و هم خانواده اش تحمل كند كه مجموع اين عوامل باعث مى شود فرد از فعاليت عادى خود باز بماند و از چرخه توليد جامعه خارج شود و اين هم هزينه اى مضاعف است كه باعث مى شود فرد مبتلا و خانواده او گرفتار شده و در محل كار خود نتواند به طور مفيد و مؤثر براى خود و جامعه خود انجام وظيفه كند كه اين هم به عنوان يك ضرر اقتصادى بالقوه تلقى مى شود كه اين مسأله با توجه به مزمن بودن اين عوارض قابل تأمل است.
با توجه به دلايلى كه عرض شد هر اقدامى كه در خصوص پيشگيرى از چاقى به عنوان يك بيمارى مهلك كه به تنهايى منشأ بسيارى از اختلالات جسمى، معضلات اجتماعى و مشكلات اقتصادى است ضرورى به نظر مى رسد و همانطورى كه بنده به عنوان يك پزشك تغذيه، وظيفه درمان و آموزش بيماران را دارم از شما خواننده گرامى در هر موقعيت اجتماعى و با هر اختياراتى كه داريد دعوت مى كنم در پيشگيرى، آموزش وسيع در سطح جامعه، تربيت نيروى انسانى متخصص و علاقه مند، امكان تعامل و استفاده از تجارب بين المللى و هزاران مورد ديگر در خصوص چاقى سهيم باشيد.
لينک روزنامه:
http://www.iran-newspaper.com/1384/840810/html/women.htm

   
   

معرفی این صفحه به دوستان

ایمیل فرستنده

 

نام فرستنده

     ایمیل گیرنده

 

  نام گیرنده

   
   
   
   
copyright © 2006 Parsdiet All rights reserved Design by P.P.D Group

برداشتن مطالب از این سایت با ذکر نام سایت مجاز می باشد