تعداد بازدید: 1

 

نقش تغذيه در پيشگيری و درمان سنگ های کليه- روزنامه شرق

   
 

 

 

 

دکتر رضا آمری نيا: مواد معدنى و اگزالات در لوله هاى ادرارى موجود در كليه ها ته نشين شده و با گذر زمان سفت و كريستاليزه مى شود و اين توده هاى توليد شده تحت عنوان سنگ هاى كليوى ناميده مى شوند. سنگ هاى كليه در مجارى ادرارى گير كرده و سبب بسته شدن راه طبيعى ادرار و در نهايت احتباس ادرارى مى شوند. علائم سنگ هاى كليوى شامل درد پهلوها، درد كمر و نواحى لگن و همچنين ظاهر شدن خون در ادرار است. اين بيمارى علل مختلفى دارد كه از جمله آنها مى توان به عفونت، داروها و عوامل ژنتيكى اشاره كرد.آزمايش بر روى سنگ دفع شده مشخص مى كند كه بيمار از چه غذاهايى بايستى پرهيز كند بسيارى از سنگ هاى كليوى از كلسيم و اگزالات تشكيل شده اند. اختلالات غدد پاراتيروئيد و يا مصرف بيش از حد پروتئين در رژيم غذايى باعث ترشح زياد كلسيم در ادرار شده و توصيه مى شود مصرف روزانه پروتئين هايى مثل گوشت قرمز، مرغ و ماهى بيش از ۲۰۰ الى ۲۵۰ گرم در روز نباشد.اگزالات در بسيارى از موادغذايى يافت مى شود. غير از پروتئين موادغذايى چون اسفناج، ريواس، چغندر، شكلات، چاى، سبوس، آجيل، بادام و توت فرنگى حاوى اگزالات فراوان هستند و مصرف آنها باعث تشديد بيمارى مى شود.كلسيم را نبايستى در رژيم غذايى محدود كرد چرا كه كاهش كلسيم در غذاهاى مصرف شده ممكن است سبب افزايش توليد سنگ هاى كليوى شود. كلسيم در روده با اگزالات تركيب شده و باعث جلوگيرى از جذب آن در خون مى شود و بدين وسيله ميزان ورود اگزالات به سيستم ادرارى كم مى شود. سديم موجود در نمك طعام و موادغذايى شور باعث افزايش ترشح كلسيم در ادرار شده و مصرف آن بايستى محدود شود. قهوه نيز از جمله موادى است كه باعث افزايش ترشح كلسيم در لوله هاى ادرارى شده و زمينه را براى ايجاد سنگ مستعد مى كند. ذكر اين نكته لازم است كه شربت هاى شيرين و مركبات باعث افزايش احتمال تشكيل سنگ هاى كليوى مى شوند.
مصرف آب در طول روز حداقل به ميزان يك ليتر (چهار ليوان) در هر چهار ساعت باعث رقيق شدن املاح در ادرار و دفع سريع و راحت آنها شده و در اين بيماران بسيار مفيد است. مصرف سبزيجات و ساير موادغذايى پر فيبر باعث كاهش ترشح كلسيم در ادرار شده و غير از مواردى كه در بالا به عنوان سبزيجات حاوى اگزالات بالا عنوان شد در افراد مبتلا به اين بيمارى بسيار مفيد است.
• مواد مغذى در بيماران مبتلا به سنگ هاى كليوى
- منيزيم: به شكل سيتراته در آرد گندم باعث كاهش تشكيل سنگ هاى كليوى مى شود.
- ويتامين B6، گلوكوزامين سولفات و كوندروتين سولفات نيز باعث كاهش سطح اگزالات در ادرار مى شود.
• پيشگيرى و درمان سنگ هاى كليوى
مصرف ميوه  هاى تازه، آووكادو، موز،كيوى، گيلاس سياه، سبزيجات تازه، سيب زمينى، مارچوبه،تربچه، حبوبات، برنج قهوه اى، جو، ذرت، كنجد، زيره، گشنيز، رازيانه، آب هويج، آب كيوى، خيار، هندوانه
•درمان سنگ هاى كليوى با داروهاى گياهى
گزنه خاردار، چاى جاوا (نوعى نعناع كه در هندوستان مى رويد و در دمان اين بيمارى شكل دم كرده آن موثر است كه ادرارآور است و باعث افزايش حجم ادرار و دفع سنگ مى شود، ريشه  گياهى به نام «خلا» كه شل كننده مجارى ادرارى بوده و سنگ هاى بزرگ را راحت تر دفع مى كند.
•درمان سنگ هاى كليوى با استفاده از هوموپاتى
تجويز نوعى بوته از خانواده زرشك به نام «بربريس»، تجويز جنسى از گياهان به نام «ليكوپوديوم» شامل گياه كبريت يا دم اسب، «سارسا پاريلا» از گياهان بيابانى، برگ توتون خشك شده يا «تاباكوم».
•درمان سنگ هاى كليوى با استفاده از علم
«بو درمانى» يا آروماتراپى
بوى درخت اردج كه يك نوع سرو كوهى است به نام «جونيپر» ، بوى رازيانه، بوى برگ گل شمعدانى، عطر ليمو كه به هنگام خواب بايستى بر بالش بيمار ريخته شود.
•درمان سنگ هاى كليوى با استفاده از طب چينى
استفاده از درخت جنسه يا جنسان از خانواده «آراليا» يا «پاناكس» كه در چين شمالى يافت مى شود، آب بارهنگ، آب اسفرزه، برگ دارچين، «پوريا» كه نوعى قارچ است، افدرا، طب سوزنى .
لينک روزنامه:
http://www.sharghnewspaper.com/841113/html/spc12.htm

   
   

معرفی این صفحه به دوستان

ایمیل فرستنده

 

نام فرستنده

     ایمیل گیرنده

 

  نام گیرنده

   
   
   
   
copyright © 2006 Parsdiet All rights reserved Design by P.P.D Group

برداشتن مطالب از این سایت با ذکر نام سایت مجاز می باشد